درباره ما | تماس با ما

مشاوره رایگان : 6100071 98915+

14 41
بدون نظر
خزندگان وب خزندگان موتور های جستجو
تاریخ آخرین بروزرسانی : 7 ژانویه 2023

خزنده موتور جستجو (crawler) چیست؟

خزندگان وب یا کراولر ها (crawler ) چه موجوداتی هستند ؟

خزندگان موتور های جستجو : اگر دنیای وب را به یک کتابخانه تشبیه کنیم با این تفاوت که

این کتابخانه به اندازه ای بزرگ است که میلیارد ها کتاب و مقاله های قطور در آن نگهداری میشود ،

بر خلاف یک کتاب خانه ی معمولی که داده ها و محتوای آن همیشه ثابت است

این کتابخانه ی بسیار بزرگ تمام داده ها و محتویات آن روزانه در حال تغییر است و ثابت نمیماند.

یک کتابخانه حتی اگر کوچک و خصوصی باشد به کسی احتیاج داد که محتوای درون آن را بررسی کند

و کسانی را که برای تحویل کتاب به آنجا مراجعه میکنند را

راهنمایی میکند و بهترین و مرتبط ترین کتاب ها را در اختبار این افراد قرار میدهد ،

در دنیای وب هم به همین صورت است ، شخص یا اشخاصی باید باشند تا این محتوات را بررسی کنند ،

اما حجم این داده ها به حدی زیاد است که بررسی آنها ممکن است سالها طول بکشد ،

زمانی که فردی محتوایی تولید میکند و قصد دارد آن را روی اینترنت بارگذاری کند و در معرض دید عموم قرار درد نمیتواند سالها صبر کند تا

افراد محتوایش را بررسی کنند و اجازه ی بارگذاری بدهند یا امتیاز بدهند تا صفحه نمایش داده شود.

در این زمان crawler  یا خزندگان وب ، بخش جدایی ناپذیر از موتور های جستجو وارد عمل میشوند .

خزندگان موتور های جستجو دقیقا چه کاری انجام میدهند ؟

کراولر ها یا خزندگان موتور های جستجو یا خزندگان وب مانند کتابداران این کتابخانه ی عظیم هستند ،

کراولر ها کتابدارانی دقیق هستند که زیر نظر موتور های جستجو کار میکنند .

کار آنها بررسی اطلاعات اصلی و موضوعات وب سایت ها یا صفحات و داده ها است.

این ربات ها ابتدا به موضوع اصلی وب سایت شما میپردازند و از محبوب ترین وب سایت ها و صفحات شروع به بررسی میکندد.

هرچه بررسی صفحات سریع تر انجام شود سایت سریع تر بالا میرود و امتیاز بیشتری میگیرد

برای این که بررسی توسط این خزندگان وب سرویع تر صورت بگیرد

باید محتوای داخل صفحات واضع و شفاف باشند و همچنین برای ربات ها خوانا و قابل فهم باشند

برای مثال از جمله بندی های درست استفاده کنید جایگاه کلمات کلیدی را حفظ کنید از تکرار جملات بپرهیزید یا اگر در تهران هستید لوکیشن را در اصفهان نزنید تا ربات ها گیج نشوند ، و یا خیلی موارد دیگر که باید به آنها توجه کرد .

این مطلب را از دست ندهید
معرفی بهترین ترفندهای طراحی سایت

موتور های جستجو :

بد نیست اشاره ای به انواع موتور های جستجو کنیم: در جهان غیر از گوگل حدود 30 موتور جستجو دیگر وجود دارد

که از مهم ترین آن ها می توان به بینگ ، اسک و یاهو اشاره کرد.

موتور های جستجو به طور کلی به دودسته تقسیم میشوند یک دسته موتور هایی که بر اساس خززیدن در سایت ها و پایگاه داده ها کار میکنند ،

و دسته ی دیگر دایرکتوری ها هستند

این خزندگان وب یا کراولر ها مربوط به دسته ی اول هستند که کار خزیدن در سایت ها و اطلاعات را انجام میدهد .

از برترین موهای جستجو میتوان به گوگل ، بینگ ، یاهو ، ask.com  ، Baidu  ،  AOL.com  ، Wolframapha  ، آمازون ،  DuckDuckGo  و بسیاری دیگر اشاره کرد که در این بین گوگل پرچمدار است .

crawler,ranking,web crawler

خزندگان وب در موتور های جستجو :

زمانی که ما یک وب سایت را طراحی کرده و به موتور های جستجو معرفی میکنیم

با توجه به اینکه هر موتور جستجو کرالر های منحصر به خودش را دارد ،

اطلاعات سایت ما را توسط خزندگان مخصوص خودش و طبق قوانین خاصی مورد بررسی قرار میدهد

تا پس از بررسی صفحات ما امتیاز گرفته و در معرض دید قرار بگیرند .

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم داده های این کتابخانه دائما در حال تغییرند ،

پس کار این ربات ها تمامی ندارد و به طور دوره ای در حال بررسی داده های وب سایت و صفحات شما هستند.

و تا زمانی که این ربات ها صفحات و اطلاعات شما را بررسی نکنند در جستجو به کاربران نمایش داده نخواهد شد.

کرالر ها به لینک های مهم سرکشی میکنند و صفحاتی را که اهمیت بیشتری دارند را ابتدا مورد بررسی قرار میدهند تا کارها سریع تر پیش برود ،

برای کمک به این روند بهتر است ما هم صفحاتی را که نمیخواهیم ایندکس شوند را مشخص کنیم ،

در هر وبساتی صفحاتی و جود دارد که کاربر به هیچ وجه آن ها را جستجو نخواهد کرد. برای مثال می توان به صفحه سبد خرید اشاره کرد.

فرض کنید دیجی کالا سرچ می کردید و لینک دوم صفحه نتایج ، سبد خرید دیجی کالا بود.

مسلما شما به عنوان یک کاربر تازه وارد نیازی ندارید وارد این صفحه شوید ، اما از طرفی وجود این صفحه الزامی است.

پس باید این صفحه وجود داشته باشد اما امتیاز و ranking  آن اهمیتی نداشته باشد تا کراولر ها را درگیر بررسی آن نکنیم .

این مطلب را از دست ندهید
url چیست

web spider,آمازون,ایندکس

تاثیر خزنگان وب یا خزندگان موتورهای جستجو بر سئو :

این خزندگان تاثیر مستقیم بر سئو ی وب سایت شما میگذارند به عبارتی نظر این ربات ها در نمره و امتیاز گرفتن صفحات شما حائز اهمیت است .

همچنین وجود خزندگان موتور های جستجو به بالا رفتن سرعت بارگذاری صفحات در زمان جستجو ی کاربران هم کمک میکند

به صورتی که وقتی بار ها اطلاعات شما را مورد بررسی قرار داده باشند دیگر نیاز نیست وقتی کاربر محتوایی را جستجو کند ، در انتظار بماند تا اطلاعاتی پیدا شوند و سپس نمایش داده شوند

قطعا پیدا کردن اطلاعات مشابه میان میلیارد ها صفحه ی وب کاری زمان بر است

اما کراولر ها با بررسی اطلاعات و پیدا کردن اطلاعات مرتبط از طریق لینک های صفحات آدرس ها را حفظ کرده و محل اطلاعات شناخته شده است

به عبارتی یک نمایه بندی از موضوعات مرتبط انجام میدهد ، پس به راحتی هنگام سوال کاربر ، پاسخ را برداشته و تحویل میدهد.(نمایش لینک‌های مرتبط در پاسخ به عبارت جستجو شده توسط یک کاربر)

تصویر زیر درک بهتری از کار این خزندگان وب به شما میدهد

خزندگان ایمیل,خزندگان شبکه های اجتماعی,خزندگان موتور های جستجو

معرفی چند خزنده وب:

  • ALEXBOT   متعلق به شرکت آمازون برای شناسایی بک لینک ها
  • Yahoo! Slurp bot متعلق به شرکت یاهوبرای فهرست بندی محتوا
  • Bingbot متعلق به مایکروسافت برای نمایش مرتبط ترین محتوا به کاربر
  • Facebook External Hit متعلق به شرکت فیس بوک هنگام جابه جایی یک پیوند بین دو نفر اطلاعات فایل را به هر دو نفر گیرنده و فرستنده نمایش میدهد
  • Baiduspider ساخت چین است و در موتور های جستجو چینی مورد استفاده قرار میگیرد این ربات هم مانند بینگ بات از مایکروسافت عمل میکند
  • Yandex Bot  متعلق به بزرگترین موتور جستجوی روسی یعنی Yandex  است
  • Exabot  متعلق به فرانسه است و ببرای نمایه بندی مطالب استفاده میشود
  • Facebook External Hit  متعلق به فیسبوک است که زمانی که یک کاربر فیسبوک بخواهد
  • یک ” لینک به یک صفحه ی خارجی ” را برای یک کاربر فیسبوک دیگر ارسال کند ،

این ربات کد  HTML  آن صفحه را اسکریپ میکند و سپس عنوان ، تگ ویدئو یا تصاویر آن صفحه را برای هر دو کاربر نمایش میدهد

  • DuckDuck Bot  احتمالا DuckDuckGo  یکی از محبوب ترین موتور های جستجو است
  • که تاریخچه ی فعالیتتان را ردیابی نمیکند و شما را در هر سایتی که بازدید میکنید دنبال نمیکند .

عملکرد ربات این موتورجستجو کمک میکند تا مرتبط ترین صفحات به شما نمایش داده شوند .

دسته بندی ها :

اخبار | مهندسی سئو

اشتراک گذاری :

ارسال نظر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان