درباره ما | تماس با ما

مشاوره رایگان : 6100071 98915+

13 27
بدون نظر
URL
تاریخ آخرین بروزرسانی : 26 دسامبر 2022

url چیست


URL چیست ؟

URL مخفف Uniform Resource Locator است

ب معنای روشی هماهنگ و یکپارچه برای تعیین محل منابع در فضای دیجیتال.

این مختصر و مفید و کامل ترین مفهوم از URL  است

URL,آدرس صفحه,دامنه

یک URL از سه بخش اصلی شکل گرفته . مثلا در آدرس  https://rohai.ir/news/searchenginecrawler

قسمت اول پروتکل ارتباطی http  یا  https  است .

قسمت دوم نام و آدرس هاست است برای نمونه در این وبسایت مثلا rohai.ir  نام و آدرس هاست میباشد.

قسمت سوم هم محل قرار گرفتن resource  مورد نظر است ، به معنای اسم صفحه ای که کاربر در آن حضور دارد  که باز هم برای مثال در این صفحه news/searchenginecrawlers نام صفحه است که همان resource  است.

دقت داشته باشید که نام سایت با  URL  متفاوت است ، نام سایت را با www به معنی World Wide Web و سپس از پسوند هایی مانند دات کام ، دات نت و امثال این ها نشان می دهند.

اما URL مسیر یک صفحه خاص از آن سایت را نشان می دهد که منحصر به فرد است و نیازی به WWW ندارد و بجای آن از //:Http استفاده می کنند.

دامنه یا دامین :

دامین در واقع آدرس صفحه اصلی وب سایت شماست و هیچ کاراکتر و علامت اضافی در انتهای پسوند آن قرار نمی گیرد. اما  URL شامل تمام اطلاعات لازم برای یافتن صفحه مورد نظر در وب سایت است. به عنوان مثال، کل URL یک وبلاگ به صورت (https://rohai.ir/blog/) نمایش داده می شود.

متوجه خواهید شد که نام دامنه (rohai.ir) در URL درج شده است. اما نام دامنه فقط قسمتی از کل یک URL است. شما می توانید از URL به عنوان نقشه آدرس دهی در مرورگر برای دسترسی به صفحات وب و تصاویر روی سرور استفاده کنید.

در نتیجه به طور کلی می‌توان گفت دامنه همان نام وبسایت است.

مثل rohai.ir در حالی که URL می‌تواند هر یک از صفحات وبسایت داخل دامنه ما باشد مثل https://rohai.ir/domain و غیره .

نکته‌ی مهم این است که URL آدرس کامل یک صفحه‌ی وبسایت است پس معمولا با http:// یا https:// آغاز می‌شود.

 

تفاوت URL  با  URI  و  URN  :

فرض کنید فردی با نام بهمن بهمنی در خیابان آزادی، کوچه 97 زندگی می‌کند. ترکیب نام این شخص به همراه آدرس محل زندگی او همان URI است؛ ترکیبی که به صورت کامل او را تعیین هویت می‌کند.

آدرس این شخص به تنهایی همان URL است که می‌توانیم بوسلیه‌ی آن او را بیابیم و به او دسترسی پیدا کنیم.

البته آدرس به تنهایی مجدداً URI هم به حساب می‌آید؛ زیرا از طریق آن می‌توانیم بفهمیم آن شخص کجا زندگی می‌کند و ضمن یافتنش، او را تعیین هویت کنیم.

این مطلب را از دست ندهید
بهترین روش های بهینه سازی محتوا

گرچه نام شخص به تنهایی برای شناسایی او کافی نیست؛ چراکه ممکن است ده‌ها انسان با این نام وجود داشته باشند

اما چنانچه نام شخص کاملاً یکتا باشد و فردی دیگر با این نام وجود نداشته باشد، آنگاه نام او بیانگر URN است.

زیرا از این طریق ما توانسته‌ایم این شخص را شناسایی کنیم؛ با وجود اینکه آدرس دقیقی برای یافتن او در دست نداریم اما حداقل قادر به یافتن آن هستیم.

از این رو این URN یک URI هم به حساب می‌آید؛ چون امکان تعیین هویت را برای ما فراهم کرده است.

سئو,لینک,URL

نکات مهم در نوشتن URL  قوی :

URL  علاوه بر اینکه باید قوی باشد دقت کنید که آن را طورب بنویسید که برای کابران هم مقبول باشد .

اولین نکته :

طول URL  است :

سعی کنید از نوشتن URL  های طولانی خودداری کنید و نگذارید به بیشتر از صد کاراکتر برسد ، پرچمداران رتبه های گوگل  URL  هایی به طول کمتر از 50کاراکتر دارند .

هرچه این آدرس کوتاه تر باشد اشتراک گذاری آن در وب راحت تر است و همچنین به راحتی به ذهن سپرده میشود از طرفی هم اعتماد کاربر را بهتر جلب میکند .

آدرس طولانی برابر است با پایین آمدن رتبه در موتور های جستجو زیرا کاربران نمیتوانند با مشاهده ی URL  طولانی حدس بزنند که درون آن صفحه چه محتوایی قرار دارد .

یعنی اگر شما وب سایتتان را با بهترین محتوا و سئو بارگذاری کنید اما در زمینه ی URL  ضعف داشته باشید بسیار به ضرر شما تمام میشود .

در نوشتن بهترین URL از حد اقل دو کلمه و حد اکثر از چهار کلمه آن هم کلمات کلیدی استفاده میکنند.

از کلماتی استفاده کنید که در ذهن کاربر بماند و همچنین برای موتور های جستجو خوانا باشد .

برای مثال یک نمونه ی صحیح از  URL  : به صورتhttps://rohai.ir/news/searchenginecrawler

و نمونه ی نا درست از آن :

https://rohai.ir/news-5545522/searchengi12301477410necrawlers session]FHHG-87887/65;L,/

هدف این است که URL مرتب و به راحتی قابل فهم باشد. که این امر موجب افزایش رتبه SEO می شود.

بهتر است این آدرس را فارسی بنویسیم یا انگلیسی ؟

این امر کاملا سلیقه ای است !

تفاوت زیادی بین این دو نیست نیست و کاملا بستگی به شما و کاربر دارد

اما ،

URL  های انگلیسی برای سئو مناسب تر است زیرا کوتاه تر و ساده تر نمایش داده میشوند .

تفاوت اصلی آدرس فارسی و انگلیسی در این است که زمانی که می خواهید URL های فارسی را در جایی قرار دهید، با کاراکتر و علامت نمایش داده شده و طولانی دیده می شوند:

این مطلب را از دست ندهید
آموزش طراحی سایت و سئو

مثلا :

https://rohai.ir/A7%D8%AF%D9%88%D8%A8%DB

از طرف دیگر وقتی می خواهیم لینک ها را با یک سری ابزارها رصد کنیم یا بک لینک ها را ببینیم در URL های فارسی خوب نیست و اذیت کننده است.

اما مثلا اگر url را انگلیسی بنویسیم و وقتی آن را در جایی قرار می دهیم، به همان صورتی که نوشته شده نمایش داده می شود:

https://rohai.ir/searchenginecrawlers/

بنابراین اگر امکان آن را دارید بهتر است انگلیسی درج نمایید.
برای این منظور از گوگل ترنسلیت یا مترجم گوگل نیز میتوانید استفاه نمایید.

URL,آدرس صفحه,دامنه

  • استفاده از URL های استاتیک

URL های داینامیک بوسیله سیستم های مدیریت محتوا ایجاد می شوند و در آنها از علامت سوال (؟)، علامت جمع یا (+) یا مساوی (=) استفاده می شود؛

پس بهتر است از آنها استفاده نکنید. (مثلا در سیستم مدیریت محتوای وردپرس در منوی تنظیمات در پیوندهای یکتا این تنظیمات قابل تغییر هستند.)

از آنجایی که آنها خاص محتوای شما نیستند، به یاد داشتن آن سخت خواهد بود چون محتوای صفحه را توصیف نمی کنند، پس میزان کلیک را پایین می آورند.

پس استفاده از URL های استاتیک عاقلانه تر است چون به بهینه سازی ساختار لینک کمک می کند.

  • استفاده از حروف نا مربوط ممنوع

از کاراکترهای ? % ^ & در آدرس خود استفاده نکنید.

  • از حروف بزرگ استفاده نکنید.

اگر آدرس های URL وبسایت شما انگلیسی است سعی کنید از حروف بزرگ استفاده نکنید.

اگر ۲ یا چندین دامنه دارید بهتر است آنها را روی همدیگر ریداریک کنید در غیر اینصورت صفحات مشابهی با چند آدرس خواهید داشت که هم از نظر سئو مشکل ساز هستند هم اینکه ورودی های متفاوتی را تجربه می کنید .

نکته :در صفحات وب سایت تان نمی توانید از آدرس های تکراری استفاده کنید و هر صفحه ای باید آدرس مخصوص خود را داشته باشد.

  •  عنوان سایت در url ذکر شود

هماهنگی تگ های h1 و title باهم و نمایش در url تاثیر بسیار زیادی در سئو سایت شما دارد.
این مسئله را حتما در نظر داشته باشید.

  • از کلمات stopword استفاده نکنید.

این عبارات شامل در، از، با و مواردی از این دست می باشد.

با اینکه چندسالی است که گفته می شود موارد داخل آن تاثیر چندانی در سئو ندارد ولی استفاده از موارد ذکر شده میتواند تاثیری حداقلی در سئو وبسایت شما داشته باشد و به آراستگی آن کمک کند.

پس سعی کنید با انتخاب آدرس و حروف مناسب به بهبود رتبه ی خود در موتور های جستجو کمک کنید .

دسته بندی ها :

اخبار | مهندسی سئو

اشتراک گذاری :

ارسال نظر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان